woensdag 20 oktober 2010

Stappenplan voor verjaardagen deel 2

Zoals beloofd, nu deel twee van het stappenplan voor verjaardagen; de derde en tweede week voor de verjaardag.
Nadat de uitnodigingen de deur uit waren, kwamen er langzamerhand wat berichtjes binnen druppelen van mensen die wel of niet komen. Dit heb ik allemaal opgeschreven op een kladblaadje in mijn agenda. Twee vriendinnen gaven aan geen voorkeur te hebben voor een van de twee dagdelen en mocht ik dus zelf inplannen. Op die manier kan ik er dus voor zorgen dat het niet op de ene dag te druk is en er op de andere dag geen kip komt. Op haar verjaardag gaan we 's ochtends samen cadeautjes uitpakken en als het weer meezit nog even naar buiten. 'S middags komt de visite. De zaterdag die erop volgt gaan we naar een voorleesochtend in de bibliotheek en komt 's middags de tweede helft van de visite. Op deze manier worden de prikkels en de cadeautjes een klein beetje verdeeld over de week.

Daarnaast hebben we de cadeautjes gekocht. Eerst wat rondgesnuffeld op internet, toen de stad in. Prijs en kwaliteit vergeleken, gewikt en gewogen. Uiteindelijk wat gekocht in de speelgoedwinkel en wat via internet. Ook meteen bij diezelfde webwinkel wat nieuwe slingers besteld, want dat was een armoedig zootje geworden. De Nijntje slingers worden nu verruild voor Hello Kitty en ik heb verse papieren slingers gehaald bij de Action voor maar 50 cent. Ook hebben we Sofie gevraagd wat ze graag wilde eten op haar verjaardag. Ze had het over taart en ijs, over olijven en kaas. Uiteindelijk leek ons van alle opmerkingen die ze maakte 'pannenkoeken' nog de meest bruikbare.

Vandaag zijn we begonnen met de traktatie voor peutergym. Omdat Sofie in de herfstvakantie jarig is, mag ze overmorgen trakteren op gym. Morgen heb ik geen tijd om een traktatie te maken, omdat ik dan met mijn vrijwilligerswerk bezig ben, dus het moest vandaag vast worden voorbereid. Samen met de kinderen hebben Richard en ik koekjes gebakken (zie 'samen eenvoudige koekjes bakken' op vegametkinderen.blogspot.com).
Die koekjes gaan per drie in een feestelijk kartonnen bekertje (Action). Dan pak ik het in met een boterhamzakje en cadeaulint, waar nog een ballon aan komt. Zodra het klaar is, zal ik hier nog even een foto plaatsen. Voordeel van deze eenvoudige traktatie is dat Sofie zelf kon helpen met het platslaan van het deeg tot koekjes en de rozijntjes erin drukken. Ze is dus echt betrokken bij haar eigen traktatie. Daarnaast houd ik er niet van om mee te doen aan het wedstrijdje 'wie deelt de meest overdreven traktaties uit.' Tegenwoordig is het voor sommigen heel normaal wanneer een kind wat twee of drie wordt, trakteert op zakjes of doosjes met daarin diverse speelgoedjes, een foto van de jarige en daarnaast ook nog snoep en koek. Leuk, maar genoeg traktatie voor drie verjaardagen en onnodig duur.

Vandaag is het nog precies een week voor Sofie's verjaardag. Ik zal me deze week verder verdiepen in de hapjes. Verder moeten de cadeautjes nog ingepakt (ik houd het nog even spannend) en de boodschappenlijst geschreven. Nog 7 nachtjes en dan is ook mijn kleine meisje officieel een peutertje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten