zaterdag 18 december 2010

Kamer kerstklaar

Afgelopen donderdag haalde ik Tygo op van de peuterspeelzaal en hij had zijn armpjes vol met prachtige knutsels. Inmiddels hangt er een geknutselde kerstboom aan de muur, naast een kertboom kleurplaat en staat er op tafel een zelfgemaakt waxinelichtjespotje. Die laatste maken ze elk jaar, dus hij staat naast die van vorig jaar. Het recept is even eenvoudig als doeltreffend: een aantal moeders verzamelt potjes van de babyvoeding voor de peuterspeelzaal. Elke peuter mag dan een potje beplakken met vliegerpapier en glitters. Je juf hangt er een kaartje aan en doet er een waxinelichtje in en zo staat de tafel op de peuterspeelzaal tijdens de kerstviering vol warme schattige lichtjes. En datzelfde lichtje pronkt  nu bij ons op tafel en mag elke avond even aan tijdens het eten.

Ondertussen heb ik de benedenverdieping aangepakt. De indeling van de woonkamer is drastisch veranderd, om ruimte te maken voor de kerstboom. Dit jaar is de boom versierd met paars en roze aangevuld met her en der een vogeltje of kabouter. Voor het raam een klein kerststukje, twee kerststerren en natuurlijk mijn nieuwe adventster. Op tafel naast het mooie lichtje van Tygo een groter kerststuk en het oude huisje met waxinelichtje wat nog van mijn moeder geweest is. In de keuken het kerststalletje.

De kerststukken heb ik eenvoudig zelf gemaakt. Eerst een stuk oase laten weken, daarna op maat snijden. Vervolgens mos toevoegen om de oase wat te verstoppen. Daarna de takken er in die de kinderen gratis gekregen hebben. Het geheel afgemaakt met kaarsjes en stekers. Voorheen stylisch in de kleur van de gordijnen, inmiddels zijn die ornamentjes vervangen voor een kerstmannetje voor de kinderen.

Met de kinderen ben ik zelf natuurlijk ook aan de slag gegaan. Ze hebben dertig kerstkaartjes gemaakt. Ik heb ze helemaal zelf hun gang laten gaan met waterverf, letterstempels en stiften. Die papiertjes op een mooie kaart geplakt, wens erop en voila!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten