vrijdag 10 december 2010

De allerlaastste Sinterklaasjes

Vandaag de allerlaatste Sinterklaasjes opgeruimd. Er hingen namelijk nog wat prachtige knutsels aan onze muur. Een trekpoppiet, een paddenstoel, een geverfde Sinterklaas, wat vrije tekeningen, plakwerkjes en nog een spin van de herfst. Eens in de zoveel tijd, wanneer de lijntjes te vol worden of wanneer we met nieuw thema aan de slag gaan, ruim ik de muur leeg. Dan komen er eerst twee stapels; voor elk kind een. Daarna maak ik drie nieuwe stapels; in de map, weggeven, weggooien. Tekeningen en werkjes die iets nieuws laten zien, gaan in de mappen. Ze hebben allebei een multomap met van die insteekhoesjes. De eerste map is voor 1-4 jaar. Als ze naar de basisschool gaan begin ik een nieuwe. Tekeningen die meer van hetzelfde laten zien, maar toch heel leuk zijn, delen we uit aan de opa's en oma. En tot slot de kleurplaten die nooit afgemaakt zijn of waar ze eigenlijk toch geen zin in hadden.. die gaan op een onbewaakt moment in de papiercontainer.

En dus is de muur nu weer vrij voor alle prachtige kerstknutsels, die we komende weken thuis en op de peuterspeelzaal vast gaan maken. Vanaf vandaag hangen er alweer twee kleine werkjes. Een kerstkaartje die Tygo vorige week knutselde op de adventmarkt van de Vrijeschool en een sneeuwpop die hij vandaag tekende. Natuurlijk zijn we ook al druk met de kerstkaarten die we gaan versturen. Vorige jaren maakte ik steeds een foto van de kinderen, nu gaan ze zelf creatief aan de slag. Ik heb geen voorbedacht plan. De kinderen krijgen een papiertje op A6 formaat (een kwart A4 dus) en daar mogen ze op kleuren wat ze willen. Potloden, krijtjes, stiften en waterverf staan op tafel. Papiertjes die wat leeg blijven, versieren we nog met een leuk sterretjesstickertje en.. klaar!

 Dan aan mij de eer om twee avondjes de mooie papiertjes op lege kaarten te plakken, te adresseren en te voorzien van een persoonlijke wens.. Ik denk dat we ze volgende week wel op de post kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten